Naar een muntje zoeken om met een winkelwagentje boodschappen te doen, is binnenkort verleden tijd bij Albert Heijn. De supermarkt stopt met het muntensysteem dat sinds 1985 moet voorkomen dat klanten winkelwagentjes mee naar huis nemen.

Een woordvoerder van AH heeft aan Nu.nl bevestigd met het systeem te stoppen, omdat tijdens de coronapandemie bleek dat het zonder muntjes prima ging. Dat wil zeggen: er verdwenen niet meer of minder winkelwagentjes.

Daarnaast voorkomt het irritatie bij klanten die geen muntje bij zich hebben en bespaart AH plastic, omdat de muntjes tegenwoordig van plastic zijn.

De winkelkarretjes kregen in 1985 een ‘slot’ omdat mensen de neiging hadden deze mee naar huis te nemen, waar het bijvoorbeeld dienst deed als vervoermiddel voor zwaar spul en een parkeerplek kreeg in een voor- of achtertuin. Of het wagentje belandde afgedankt in de sloot, bosjes of waar dan ook op straat.

Het was een dure grap voor supermarkten die bijvoorbeeld in 1999 een schadepost hadden van 8 miljoen gulden (vandaag de dag zo'n 5,6 miljoen euro) aan verdwenen karretjes. Een "standaard winkelwagen kost maximaal 135 euro", zei Ferry Verhoeven, directeur van winkelwagenleverancier DCR Europe, in 2018 tegen Een Vandaag.

Supermarkten troffen de losse karretjes ook vaak in chaos aan in plaats van netjes in de rij, zoals nu het geval is.

Toen het systeem werd ingevoerd moest er eerst een gulden in om gebruik te maken van het karretje. Na de invoering van de euro werd dat 50 eurocent. Later introduceerden supermarkten eigen munten in hun huisstijl, die waren eerst van metaal en later van plastic.

LEES OOK: Op boodschappen besparen? Dit is het prijsverschil tussen huismerken en A-merken van 21 producten bij Jumbo en Albert Heijn